Dom zapewnia swoim mieszkankom:
- wszechstronną rewalidację poprzez umożliwienie korzystania z różnorodnych form terapii zajęciowej,
- zaspokajanie potrzeb społecznych w formie zaplanowanej działalności,
- rozrywkę i rekreację,
- pogłębienie integracji ze środowiskiem zewnętrznym ( przygotowanie środowiska do przyjęcia mieszkanek ),
- warunki umożliwiające nabywanie bądź doskonalenie umiejętności społecznych, a także nauki czynności praktycznych,
- opiekę psychologiczno – pedagogiczną i lekarsko – pielęgniarską,
- pogłębiania kontaktów z rodziną.
Mieszkanki czynie uczestniczą w życiu „Domu” i wykonują prace na rzecz Domu. Samodzielnie piorą, sprzątają, mają możliwość samodzielnie dokonywać zakupy itp.
Staramy się by życie mieszkanek było w maksymalnym stopniu zbliżone do innych przeciętnych rodzin. Przysługują im takie same prawa i obowiązki. Mają możliwość samodzielnego decydowania o swoim domu, o sobie przy nieznacznej pomocy opiekuna, uwzględniającego ich własne potrzeby.
Taki styl pracy podnosi ogólną zaradność mieszkańców i pozwala na szersze włączenie się w nurt życia społecznego. Ważna jest nauka czynności związanych z samoobsługą:
- toaleta codzienna czyli utrzymanie w czystości własnego ciała,
- utrzymanie w czystości własnej garderoby ( pranie, prasowanie, drobne naprawy, czyszczenie obuwia,
- utrzymanie w czystości pomieszczeń mieszkalnych (sprzątanie, czyszczenie dywanów, mycie okiem, układanie w szafach ) oraz łazienek,
- umiejętność doboru garderoby odpowiednio do pory roku, obowiązującej mody, przeznaczenia, charakteru wyjścia (do pracy, w gości, itp.).
Kolejnym obszarem działań jest nauka czynności związanych z prowadzeniem gospodarstwa domowego:
- planowanie i robienie zakupów (dla domu jak i osobistych),
- nauka gotowania,
- przechowywania produktów żywnościowych,
- pieczenia ciast, przygotowywania deserów,
- nakrywania do stołu,
- zmywania naczyń,
- korzystania z urządzeń mechanicznych gospodarstwa domowego (robot kuchenny, maszynka do mielenia, kuchenka gazowa, lodówka, odkurzacz, pralka, wirówka),
- umiejętność korzystania ze sprzętu TV itp.,
- utrzymanie porządku wokół posesji : trawnik, kwiatki.
Ponad to chcemy by nabyły umiejętności związane z zaradnością życiową:
- załatwianie własnych spraw w urzędach (poczta, PKP, PKS, RUP, itd.),
- organizacja wolnego czasu,
- korzystanie z placówek kulturalnych: kino, ZDK, muzeum, czytanie książek, prasy, itp.
- korzystanie z komunikacji miejskiej i podmiejskiej.
Wszechstronny rozwój wspieramy poprzez kształtowanie umiejętności społecznych:
- relacje mieszkaniec – mieszkaniec,
- relacje mieszkaniec – opiekun,
- relacje mieszkaniec – sąsiedzi, znajomi (mężczyźni, kobiety, dzieci),
- relacje pracownik – pracodawca,
- relacje mieszkaniec – rodzina,
- wdrażanie do przestrzegania ogólnie przyjętych norm społecznych, obyczajów;
ze szczególnym zwróceniem uwagi na wyrabianie w mieszkankach poczucia odpowiedzialności za „Dom” i współmieszkanki, życzliwość dla innych, pracowitość.
„Dom Rodzinny” spełnia podstawowe wymogi standaryzacji.